VOI LANIUKSEN LOUNAS

Kuluneella viikolla ei ole taas liiemmälti kerennyt päivänvaloa näkemään, joten tänäänkin pikaisesti oman lounastauon yhteydessä huristelin Karjalaiskylän läpi kamera ranskattaren ikkunasta sojottaen. Olen vieraillut tällä tiellä jo niin useasti, että pelkkään naapuruston kohta kirjoittelevan minun rekisterinumeroa muistiin ja ilmoittelevan viranomaisille kummallisesta omakotitaloalue kyttääjästä! Olen myös vakavasti harkinnut tilaavani jostain ulkomailta ison bumper stickerin auton takalasiin, jossa lukee "I'm birding" tai "Honk if you see my camera".

Parin kauniin talvipäivän jälkeen tänään tuiskutti lunta. Välillä vähemmän ja välillä kunnon tiskirättejä. Tien alkupäässä keikkui muutama naakka puussa. Kantaverkkomme komiat 110 kV:n pylväät loistivat tyhjänä piekanoista. Seuraavalla pellolla tuli vastaan keltasirkku parvi. Nämä eivät minua tänään oikeastaan kiinnostaneet, vaan minua kiinnosti seuraavilla pelloilla parveileva reilun tuhannen yksilön urpiaisparvi. Tänään parvi oli heti minun ajettua paikoilleni todella levoton. Se velloi tien yli edestakaisin ja tanssi pyörivänä massana taivasta vasten, takaisin pellolle, taas nousten ylös. Sata ensimmäistä kun laskeutuivat, niin yhdeksänsataa muuta ajoivat ne taas lentoon. Sopivaa ruokailupaikkaa ei tuntunut löytyvän millään.






Kuvauskelithän olivat tänään aivan surkeat, mutta päätin silti ottaa muutaman räpsyn. 



Juuri kun olin käynnistänyt auton ja jatkamassa matkaa näin kun jokin isompi syöksyi parven läpi alas maahan. Lumisesta hangesta oli paljain silmin äskeistä taivaalta syöksynyttä meteoriittia lähes mahdoton havaita. Kiikarit eivät olleet tänään mukana, joten nappasin kameran uudestaan käsiin ja aloin haravoimaan kohtaa, missä viimeksi havaitsin liikettä. Pian kamera löysikin jotain! Lanius excubitor. Minun pieni teurastajani. Jotain oli tarttunut kynsiin. Sen verran tarkkana lintu istui paikoillaan. Minä katsoin ensin, että sillä oli saaliina pieni peltohiiri, mutta kotona kuvia zoomatessa havaitsin, että tänään taisi lounaslistan á la cartessa olla tarjolla carduelis flammea.




Tilanne oli yhtä nopeasti ohi, kuin se alkoikin. Lanius oli poissa ja urpiaiset olivat poissa. Molemmat ovat paikalla taatusti taas huomenna. Niin kuin untuvikkokin. 

Hyvää viikonloppua!

Kommentit

Suositut tekstit